onsdag, maj 11, 2016

Jan Lööf-Gate

De sidste par dage har stået i Jan Lööfs tegn for mit vedkommende. I Jan Lööf-Gates tegn. Se også her. I Sverige en sag der har nået et niveau, der har fået en minister til at udtale sig. Anledningen er den at Lööfs svenske forlag, Bonniers, højst sandsynligt ikke vil genudgive de to klassikere Min morfar er Sørøver fra 1966 og Fang Fabian fra 1997. Det vil de ikke fordi de rummer "stereotype skildringer af andre kulturer." Her skriver Lööf selv om det hele.

I 2010 lavede jeg sammen med Rasmus Bregnhøi børnebogen Da bedstefar var postbud. Det er en eksplicit hyldest til Jan Lööf, der samme år fyldte 70, og ikke mindst til Min morfar er sørøver, som vores bog er en slags remake og omvending af, en morsom appropriation, håbede vi, der også samtidig indeholder et væld af hilsner of referencer til Lööfs univers.

På grund af den bog vel primært har jeg været indforskrevet som Lööf-kender i går i Berlingske og sammen med Bregnhøi i TV2NEWS (som man vist ikke kan linke til?) og i dag også i Radio 24/7, hvor jeg blandt andet taler med Henrik Marstal om det hele, og læser op af en billedbog - i radioen. De sker cirka 16.35 minutter inde i første halvdel af programmet.

3 kommentarer:

Martin Glaz Serup sagde ...

Her er TV2NEWS-linket, men man skal vist betale ekstra - udover sin licens - for at komme til at se det.

Martin Glaz Serup sagde ...

Her taler Anna Skyggebjerg bl.a. om Lööf-gate.

Martin Glaz Serup sagde ...

& Kari Sønsthagen... :)

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK