onsdag, februar 03, 2010

Interviewspørgsmål

- Kan du leve af at være forfatter?

Jeg kan ikke leve af salget af mine bøger, nej, ikke direkte; men måske nok indirekte - mine bøger giver mig jo mulighed for at søge legater, læse op, jeg underviser og holder foredrag og skriver artikler og laver konsulentopgaver der alle på en eller anden måde har med litteratur at gøre - så af arbejdet med bøgerne kan jeg leve. Ikke fedt, men okay.

- Hvordan oplevede du det at være elev på Forfatterskolen?


Det var meget forskelligt fra da jeg startede til jeg stoppede - det første år brød jeg mig virkelig ikke om det, det kan være hårdt og udfordrende; men nu er jeg overbevist om at det har været to meget vigtige år for mig. Selvom det kan være et råt sted, kan det også være helt utroligt gavmildt og ambitiøst og spændende og alvorligt.

- Hvordan er vejen for en ny forfatter, fra det første manuskript til at være en udgivet forfatter? Og er det lettere at blive udgivet, hvis man har været elev på Forfatterskolen?

Hvordan den vej er, er nok meget forskellig for den enkelte. Om det er lettere at blive udgivet hvis man har gået på Forfatterskolen ved jeg ikke, men i hvert fald kan Forfatterskolen være med til at give noget opmærksomhed omkring det man laver - positiv som negativ.

- Hvad er din største drøm som forfatter?

Det ved jeg ikke, jeg tror: at skrive rigtig gode bøger.

- Hvad er dine arbejdsvaner?


Jeg drømmer om at stå op om morgenen, gå ud og lave kaffe, gå direkte til computeren uden at have talt med nogle, skrive og måske læse et par timer, spise noget frugt, løbe en tur og spise frokost bagefter. Ved frokosten læser jeg måske avis eller blogs eller bladrer i et tidsskrift eller lytter til radio. Bagefter skriver jeg måske mails og den slags ting og så går jeg ud. Køber ind. Drikker kaffe et eller andet sted, læser. Måske mødes jeg med en ven. Aftenen bruger jeg på at skrive og læse videre. Men sådan er mit liv desværre ikke, ak, slet ikke så regelmæssigt. Tiden jeg bruger på at skrive og (lyst)læse er minimal i forhold til tiden jeg bruger på lønnet arbejde, på at rette opgaver, besvarer mails, bestille togbilletter, skrive ansøgninger.

- Hvilke jobmuligheder har du som forfatter, og er det muligt at kombinere forfatterjobbet med andre jobs?

Jeg tænker sommetider på om det ville være bedre hvis jeg arbejdede med noget helt andet, for så at gemme det sproglige krudt til min egen skrift, men jeg tror det ikke. Man bliver jo træt uanset hvad man foretager sig, og så kan man lige så godt tjene sine penge på noget man ved noget om. Jeg underviser blandt andet på Syddansk Universitet i Skrivekunst/Creative Writing og er fast lærer på Forfatterskolen for Børnelitteratur.

- Hvordan modtager du responsen på det du skriver? Er det noget der betyder meget for dig, hvad andre mener, eller skriver du mest for din egen skyld?

Jeg har et par gode læsere som jeg stoler meget på og som læser mine ting inden jeg fx går til et forlag med dem - hvad de mener betyder meget mere for mig end hvad en tilfældig anmelder fx kan finde på at mene.

- Hvad mener du er det vigtigste, før en bog bliver rigtig god?


Det tror jeg ikke jeg kan svare på uden at blive så generel at det næsten ingen mening giver: at den hænger sammen, at den vil noget med én. Men hvad betyder det. Måske bare: at den vil noget.

- For tiden bliver der solgt flere bøger i Danmark end i de seneste mange år. Hvorfor tror du, at det er sådan, i en verden der hele tiden skal udvikles og elektroniseres? (Dette spørgsmål er ret flyvsk og stort, og hvis du ikke lige har et bud på det på stående fod, behøver du ikke besvare det….)

Okay, så lader jeg være.

Ingen kommentarer:

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK